9 Nisan 2014 Çarşamba

Fatiha suresi, Kuran’ın özetidir


Fatiha suresi, Kuran’ın özetidir

 

Bir yazımda televizyonu pek açmadığımı anlatmıştım. Genelde yazı yazarken radyo dinlerim, sadece haftada bir dizi film ve bir maç izlerim, demiştim.

 

Geçenlerde yine bir maç izlerken aklımdan şu düşünceler geçti. Ve hemen akıllı telefona not aldım ki, bu konuda Rabbim bir yazı lütfedecek inşallah, dedim.

 

Maçı izlerken şunu farkettim. Ben bu yabancı takımda oynayan tüm futbolcuların isimlerini, yaşlarını, hangi takımdan transfer olduklarını, kaç gol attıklarını, vs... biliyorum.

 

Naçizane ben çocukluğumdan beri (belki 27 yıldır) futbolu iyi takip ediyorum ve neredeyse yakın futbol tarihi kitabı yazacak kadar çok şey bildiğimi farkettim.

 

Fakat 2005’te namaza başladım. Namaza başlayana kadar fatiha suresinin kısa manasını bilsem de, açıklamalı mealini hiç okumamıştım. Yani gerçek Fatihayla 32 yaşımda tanıştım.

 

İnternette bir istatistik okudum. Namazını kılan insanların %90’ı fatihanın manasını bilmiyorlarmış. Haddim olmasa da, güzel niyetle Fatiha Suresi hakkında yazmak istiyorum.

 


Biliyorsunuz, her kitabın başında, içindekiler diye bir bölüm vardır. Orada, kitap içerisinde hangi konulardan bahsedildiğini görebilirsiniz...  Bu konuda Bediüzzaman Said Nursi diyor ki:

 

“Cenâb-ı Hak, insanı, kâinata câmi bir nüsha ve on sekiz bin âlemi hâvi şu büyük âlemin kitabına bir fihrist olarak yaratmıştır. Ve Esmâ-i Hüsnâdan her birisinin tecellîgâhı olan her bir âlemden bir örnek, bir numune, insanın cevherinde vedîa bırakmıştır.

***
İnsan şu âlem-i kebirin bir misal-i musağğarıdır ve Fatiha-i Şerife şu Kur'ân-ı Azîmüşşânın bir timsal-i münevveridir.”

 

Yani insan, nasılki şu kainat kitabının fihristidir, Fatiha da, Kuran’ın özetidir.

 

Besmele dahil 7 ayet olan Fatiha Suresinin Meâl-i Âlisi:

 

1- Rahman ve Rahim olan Allah’ın adı ile...

2- Hamd ve sena, şükür ve minnet yalnızca tüm âlemlerin Rabbi olan Allah’a hastır.

3- O Allah Rahmandır, rahmeti bütün âlemleri kuşatmıştır. Rahimdir, şefkati ile tüm inananları ahirette cehennemden korur.

4- Ahiret âlemlerinin, din gününün sahibi yalnız O’dur.

5- Biz bütün varlıklar yalnız Sana ibadet eder, sadece Senden yardım isteriz.

6- Bizi Sırat-ı Müstakimde istikamet üzere doğru yolda hidayete erdir.

7- Kendilerine nimet verdiğin peygamberlerin, sıddıkların, şehitlerin ve salihlerin yoluna ilet. Gadaba uğramış olan felsefecilerin ve yoldan çıkmış ehl-i dalalet ve ilhadın yoluna değil…”

 



Fatiha Suresi hakkındaki herşeyi burdan inceleyebilirsiniz:

 


 

Şu 7 ayet Kuran’da nelerden bahsedildiğini anlattığı için, ümmül kitap olduğu için (Kitabın anası) çok önemlidir. Peygamberimiz SAV diyor ki:  

 

"Fatiha-i Şerife terazinin bir kefesine, Kur'an-ı Kerim diğer bir kefesine konsa, Fatiha-i Şerife yedi misli ağır gelirdi."

 

Nitekim yine Peygamber Efendimiz SAV “Fâtihatu’l-Kitâb’ı (Fâtiha Suresini) okumayan bir kimsenin namazı olmaz.” [Buhari, (756); Müslim (394)…] buyurmuşlardır.

 

Önceki yazılarımdan hatırlarsınız, Allah kalbimdeki iman nurunu, Kuran’ın Türkçe mealini düşünerek ve anlayarak ve uygulayarak okumaya başlamamla yaktı, demiştim.

 

Yukarıdaki meal üzerinde düşününce Kuran’ın fihristi olduğu anlaşılıyor. Birinci ayet besmeledir ve üçüncü ayette birkez daha Allah’ın Rahman ve Rahim olduğu belirtiliyor.

 

İkinci ayette nefis, benlik, egodan sıyrılmamızı ve asıl övgü ve şüküre layık olanın alemlerin Rabbi Allah olduğunu anlıyoruz. Ben yaptım, ben başardım değil, Allah bana lütfetti, hamdolsun, demeliyiz. Kuran’da Allah’ın rahmet eserlerini sıralıyor.

 

Dördüncü ayette, din gününün sahibidir, diyor.  Kuran’da din günü yani ölümden sonra kıyametten sonra, Allah’ın tüm ölüleri tekrar diriltip toplayacağı hesap gününden bahsediliyor.

 

Ve Kuran’da ahiret hayatındaki müjdelenen cennete nasıl kavuşacağımızdan, ve ceza yeri olan cehenneme girmeye sebep olan amellerden bahsediliyor.

 

Beşinci ayette patron, para, makam vs. hiçbir sebebe güvenmeyip yalnız Allah’a dayanıp dua etmemiz gerektiğini anlatıyor.

 


Altıncı ayette bizi dosdoğru yola ilet Allah’ım, diye nasıl dua etmemiz gerektiğini anlatıyor ve Kuran’da birçok peygamberin duaları veriliyor ki, örnek alalım.

 

Yedinci ayette yahudi ve hıristiyanlar gibi, bizi, gazaba uğramış ve sapıtmışların yoluna iletme Allah’ım, diye altıncı ayetteki duaya devam ediyoruz.

 

Ve Kuran’da pekçok peygamber kıssaları anlatılıyor ki, aynı hatalara düşmeyelim ve düşünüp ibret alalım.

 



Kabe imamının enfes sesinden Türkçe meal altyazılı Fatiha suresi (51 saniye) :

 


 

 

“ Bismillahirrahmanirrahim.

  Elhamdü lillâhi rabbil'alemin. Errahmânir'rahim. Mâliki yevmiddin.

  İyyâke na'budü ve iyyâke neste'în. İhdinessırâtel müstakîm.

  Sırâtellezine en'amte aleyhim ğayrilmağdûbi aleyhim ve leddâllîn. ” (AMİN)

 

(Gurbetçi bir tanıdığıma bu latin harflerinden Fatihayı kopyalayıp göndermiştim. Bana, Celal abi bu işaretler ne demek anlamıyorum, dedi. Ben onlara takılma, sen direk oku demiştim. Yani İyyâke na'budü yerine iyyakenabudü deyin... )

 

 


 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder