Mesnevi Okumaları – 37 – Faniye Takılıp Kalan Ölümsüz Aşka Ulaşamaz
Merhaba
sevgili gönül dostlarımız,
Yüce
Allah’tan hayırlarla dolu güzel bir HAFTA geçirmenizi niyaz ederiz.
Allah'ın,
Resulünün SAV ve de sevdiklerinin selam ve bereketi üzerinize olsun.
Efendim bu hafta yine Hz Mevlana’nın asırlardır
Hak aşıklarının gönlüne ılık meltemler estiren Hikmet pınarı bir Kuran tefsiri
olan eşsiz eseri Mesnevi’den alıntılara devam ediyoruz.
Şimdi yine sözü çok uzatmadan 37. Mesnevi
yazısına başlamak istiyoruz:
SENİN YANINDA SANA
HASRETİM
Bir âşıkın sevgilisinin yanında aşk mektubu okumaya kalkışması, sevgilinin de bu hâli "beğenmemesi.
® Bir kişiyi, sevgilisi yanına çağırdı, karşısına
oturttu. O da tuttu, daha önce sevgilisine yazdığı mektubu cebinden çıkardı,
okumaya başladı.
® O mektupta aşkla yazılmış beyitler vardı.
Övgüler, medh u senalar vardı. Feryâdlar, sızlanışlar, şikâyetler, yanışlar,
yalvarışlar vardı.
® Sevgilisi dedi ki: "Eğer bu yazdıkların
benim içinse, birbirimize kavuştuğumuz şu değerli zamanda bunlarla uğraşmak,
bunları okumak ömrü tüketmektedir.
® Şu anda ben senin yanındayım, karşındayım; sen
mektup okuyorsun. Bu davranış âşıklık belirtisi değildir."
® Âşık; "Evet;" dedi. "Sen benim
yanımdasın, karşımdasın ama ben istediğim zevki, dilediğim gibi sende bulamıyorum!
® Şimdi sana kavuşmuşum, senin yanındayım ama
seni bulamıyorum. Geçen sene sende gördüğüm hâli, tatlılığı, güzelliği
göremiyorum. Sanki senin yanında sana hasretteyim.
FANİ GÜZELLİKLERE
TAKILIP KALAN İLAHİ AŞKA ULAŞAMAZ
© Ben geçen sene senin güzelliğinin çeşmesinden
tertemiz, tatlı bir su içmiştim. Gözümü, gönlümü o su ile tazelemiştim.
© Şimdi çeşmeyi görüyorum ama, su yok. Yoksa
suyumun yolunu yol kesen bir haydut mu kesti?"131
Mesnevi’nin
Farsçadan dilimize çevrilmiş en güzel tercümesi olan bu kitapta Sertarik
Mesnevihan Hz. Şefik Can (1909-2005) dedemiz bu beyitle ilgili sayfanın altına şu dipnotu
yazmış:
131
Bu beyitlerde Hz. Mevlâna, Hakk'ta yok olmayan, fena mertebesine ulaşamayan âşıkın tam manâsıyla benlikten
kurtulamadığını, nefsânî arzulardan yakasını sıyıramadığını anlatıyor.
İbn-i Farız hazretlerinin meşhur Kasîde-i Tâ'iyyesi'nden alınan bu
beyitler şu hâli çok güzel anlatmaktadır:
“Sen bende fânî olmadıkça, beni seviyor olamazsın ve benim suretim
sende tecellî etmedikçe, sen fena bulamazsın. O hâlde, seviyor gibi görünmeyi bırak ve kalbini başka bir yöne çevir ve bu şekilde hatâyı kendinden uzaklaştır."
© Sevgili; "Öyle ise," dedi, "Ben
senin sevgilin değilim. Ben Bulgar şehrindeyim; sen ise, Kotu’indesin.132
Yine Şefik Can
dedemiz sayfanın altına bu beyitle ilgili şu dipnotu yazmış:
132
Bulgar: Ural Dağlan'nın güneybatısındaki ovada kurulmuş bulunan ve Bulgar Türkleri'nin başkentliğini yapmış olan ve güzelleri ile ün kazanmış bir şehir. Kotu oraya çok uzaklarda bulunan
bir belde olarak bilinir.
© Ey yiğit! Sen bana değil, benim aşkımdan doğan
hâle ve manevî zevke âşıksın. Hâlbuki hâl geçici bir şeydir; her zaman elde
bulunmaz.
© O hâlde senin istediğin sevgili bütünü ile ben
değilim. Bende senin istediğin, aradığın şeyin bir kırıntısı, küçük bir cüz'ü
var.
© Ben senin için sevgili değil, sevgilinin evi
gibiyim. İstek ve sevgi nakde, yâni paraya karşı olur; paranın saklandığı
sandığa değildir.133
Yine Şefik Can
dedemiz sayfanın altına bu beyitle ilgili şu dipnotu yazmış:
133
Bu hikâyede hangi iş olursa olsun, zevkine dalmayıp, sözü ile geçinen kişilerin hâllerine işaret edilmektedir. Ziya
Paşa'nın; "Âyînesi iştir kişinin, lâfa bakılmaz." mısraı buraya uygun düşer.
Bu
hikâyede çok derin mânâlar gizlenmiştir. Şöyle ki: Âşık, Hakk sevgisine ulaşınca, o sevgi vasıtasıyla ona çeşitli hâller gelir; gönlü uyanır, hiç kimsenin almadığı manevî zevki alır. Aşk; ona gönül verir, onu kendisine
dost edinir.
Şiirde demek istiyor ki: "Sen, fânî güzelliklere takılıp kaldığın, gerçek varlığın nakdini, cevherini
göremediğinden beri, ben senin sevgilin değilim. Değişik hâllerle karşına çıkan fânî görüntülere takılıp ölümsüz olan gerçek sevgiliyi bulamadığın için, esas merkezden,
kaynaktan gelen sevgiden mahrum kalmışsın."
Hikâyede geçen nakd-para; manevî zevklerin getirdiği hâlleri, heyecanları gösteriyor. Aşk ise; ilâhî sevginin sembolüdür. Sandık da, sevgili değil de sevgilinin
evidir.
DÜŞÜNCELER
Mesnevi’nin
3. Cildindeki bu hikayelerde Hz Mevlanamız benim yıllar önceki halimi anlatmış.
Bende bir güzele aşıktım ve onun yanında ona hasrettim. Sonra Kuran Meali
okudum beşeri aşktan ilahi aşka geçtim elhamdülillah. Bu hikaye için Allah ondan
razı olsun.
Geçtiğimiz yıllarda beşeri
aşktan ilahi aşka geçen bir genç kızı anlatmıştım. Müsait zaman
okuyabilirsiniz:
Şefik Can dedemizin tercümesinden alıntılar yapmama izin veren,
Rahmetli Şefik Can Hocamızın talebesi, yaşayan son Mesnevihan sevgili Hayat Nur
Artıran Hanımefendiye çok teşekkür ederiz.
Bu yazıdan tek gayemiz Allah rızası için faydalı olmak inşallah.
Cenabı Allah Mesnevi’yi okuyup anlamayı ve uygulamayı cümlemize
nasip etsin.
Celalin Penceresinden
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder